איך מספרים את סיפורי המורשת של סבא וסבתא גם לילדים בגיל צעיר?


כמה פעמים יצא לך לשמוע את הסיפורים של אמא ואבא, סבא וסבתא מימי השירות שלהם? סיפורים מרתקים על המלחמות, על התושיה והאומץ שהפגינו.
סיפורים על בני זוג שנפגשו כשהוא היה חייל פצוע והיא היתה אחות, תאומים זהים שמשטים באויב קיימים גם במציאות ולא רק באגדות. כל כך הרבה דברים שאם לא היו מספרים לנו, בחיים לא היינו יודעים. לא חבל?

בשנים האחרונות אני עוסקת הרבה בסיפורים האישיים של משפחתי.
סבא וסבתא מצד אמא - אהובה ויוסף דרורי, שירתו בהגנה וכך גם נפגשו.
סבא מצד אבא – בנימין רוזנוין, שירת באצ"ל ונפטר כשהייתי בכיתה ז'.
את הסיפורים שלו כמעט ולא יצא לי לשמוע. זה עוד גיל שחוסכים ממך כל כך הרבה פרטים עד שלפעמים סיפורים שלמים נמחקים.
לפני מספר שנים כשעבדתי על פרוייקט הגמר שלי בלימודים, החלטתי שזאת הזדמנות מצויינת לשמוע מחדש את כל הסיפורים. מעבר לצורך לשמוע את מה שעבר על בני משפחתי, לצורך הפרוייקט הצבתי לעצמי מטרה, לעסוק בשאלה שוודאי הציקה גם לך לא מעט פעמים:

איך מספרים לילדים קטנים את סיפורי המורשת של הסבא והסבתא גם בגיל צעיר?

החלטתי לחפש שיטה שתעזור למשפחה לספר לילדים על מורשת הקרב הישראלית, על החיים בארץ בתקופה שונה. לשמר אותה ולא לתת לה להישכח. לתת לילדים דרך להתעניין קצת יותר.
ההתחלה היתה מבלבלת אך הכרחית: התחלתי במחקר.

כמו שכבר למדתי, השלב הראשון היה לבחור קהל יעד מצומצם.
בחרתי להתמקד בילדים שרק מתחילים לקרוא (גילאי 6-7). גיל שגם לטקסט וגם לאיור יש משמעות שווה. התחלתי לחפש ספרי ילדים המיועדים לגיל הזה. מהר מאוד הבנתי שזה כבר לא מספיק. ניסיתי למצוא עוד משהו שמושך להם את העין (כי לא כל הילדים אוהבים לקרוא), ואז נזכרתי באוספי המדבקות שהיו לי ולאחיי כשהיינו קטנים. אלבומים שלמים של דמויות וגיבורים, או מדבקות מאויירות על גבי גביעי "דני" שהינו מורידים במרץ ומדביקים על המיטה. לפעמים היינו אוכלים אותם רק בשביל המדבקה. כמה אהבנו למצוא את הגיבור שלנו ולהדביק אותו באלבום. החלטתי שזה יכול להיות שילוב מעניין- ספר קריאה המלווה במדבקות גיבורים.
עכשיו הגיע החלק השני של המחקר: תקופת ההגנה.

אז הלכתי לבית של סבא וסבתא עם מכשיר הקלטה וישבנו ביחד והם סיפרו לי שוב ושוב את כל הסיפורים. הגענו עד לפרט הכי קטן כמו פרטי לבוש, תסרוקת, חפצים, שמות... הכל זכור להם כאילו זה היה אתמול. רוקנתי את המגירות מכל אלבומי התמונות והתמונות שהיו מפוזרות בשקיות ולא ממוינות, גם את גזרי העיתונים אספתי והתחלתי לעבור על הכל בקפידה.


 סבתא (מצד ימין) במדי אחות בשלג של ירושלים


ככל שהמחקר התקדם הבנתי שיהיה עליי לכתוב סדרה של ספרים לילדים. משום שאני לא סופרת פניתי לסופרת מוכשרת שעבדתי איתה בעבר והיא הסכימה לנסות ולכתוב איתי את הסיפור הראשון. לאחר זמן קצר אמרה שהיא מאוד מצטערת אבל קשה לה לראות למה ילדים צריכים להיות חלק מסיפורים כאלה.
זה דווקא גרם לי לרצות להראות שזה אפשרי עוד יותר. לחשוב פתאום שבעצם בזבזנו כל כך הרבה סיפורים חשובים עד עכשיו כי פשוט לא ניסינו לחשוב על דרך מתאימה.

הודיתי לה על המאמץ שעשתה עד כה והחלטתי להמשיך ולכתוב לבד.
אז מה כותבים? באיזה מילים? איך מספרים על פציעות ומעצרים? החיפוש אחר המילים היה לא פשוט אבל לזכותי עמד כלי מאוד חשוב- האיור! יכולתי להראות פריים ממלחמה בצורה עדינה וציורית בצורה שתגרום לילד להסתכל על בני משפחתו כגיבורים וביום מן הימים להבין את המשמעות האמיתית של הדברים.
היה לי חשוב לדייק בפרטים. חיפשתי כמה שיותר תמונות של חפצים מאותה התקופה, סגנונות לבוש וכל דבר אחר שיתן את התחושה האמיתית הזאת- ההבדל בין הזמנים. ואז נזכרתי בעוד דבר שיכול לעזור: סגנונות איור ועיצוב של שנות החמישים. התחלתי לאייר וליצור ושקעתי בתוך התהליך. יצרתי איור מוחשי- עם טקסטורות וחפצים וממש נכנסתי לתקופה.

העבודה היתה מאוד אינטנסיבית. ערמות של סקיצות, איורים, חיפוש של קו, חיפוש של צבע.
לבסוף, יצרתי חמישה ספרים קצרים בסדרה. קראתי לסדרה "הסברסים".
גיבורי הסדרה היו הסבא והסבתא שלי. יש בספר טובים ורעים. אבל הטובים כמובן, בסוף מנצחים!
זה היה אמנם פרוייקט הגמר שלי בלימודים אך בסיומו, בהחלט קיבלתי הרבה יותר מתואר. תחושת ההחמצה היחידה שלי היתה שלא זכיתי לשמוע את כל הסיפורים האלה גם מצד הסבא השני שלי.

לכבוד יום הזיכרון הקרב ובא, אני מזמינה אותך להכיר מעט את סיפורי המורשת של יוסף ואהובה (לבית משפחת סלומון)  דרורי בעזרת כמה דוגמאות מתוך 5 הספרים שיצרתי:


מתוך "הסברסים והסוד"- מהי ההגנה ואיך שומרים עליה בסוד? זהו סיפורה האמיתי של נערה המצטרפת לשירות ההגנה




 מתוך "הסברסים והנשק"- איך העבירו אנשי ההגנה נשק מאחד לשני? סיפורו האמיתי של נער המשרת בהגנה.
על מנת להצליח במשימה עליו להעביר את הנשק לאנשי הפעולה הבאה מבלי להתפס.




מתוך "הסברסים בפעולה"- מה כלל תפקידה של אחות המשרתת בהגנה? זהו סיפורה האמיתי של נערה המצטרפת לשירות ההגנה כאחות. כשהפעולה בעיצומה מתחיל תפקידה המיוחד של הנערה הכי צעירה בחבורה.
(על הפעולה במקור חיים בירושלים)

 


מתוך "הסברסים בחקירה"- מהי הרשימה השחורה? זהו סיפורם האמיתי של זוג תאומים זהים המשרתים בהגנה.
איך התמודדו התאומים לאחר שנתפסו והועברו לחקירה?
(על פיצוץ מלון דוד בירושלים) 





מתוך "הסברסים והפגישה"- מה קורה כשאחת הפעולות מסתבכת? זהו סיפורם האמיתי של נער המשרת במשוריינים ונערה המשרתת בבית החולים. השניים נפגשים לראשונה בבית החולים.



 


אני ממליצה בחום לכל מי שיש לו עוד את הזכות, למצוא דרך מיוחדת ומעניינת לדורות הבאים להעביר הלאה את סיפורי הגבורה של בני המשפחה! חפשו תמונות, מכתבים, הקליטו הכל וצרו ספרים מלאים באיורים שיוכלו לעבור מדור לדור במשפחה. כאלה שגם ילדים יוכלו לקרוא ולהתעניין בהם. 
זוהי מתנה נהדרת למי שמקבל אותה, אך לא פחות למי שמכין אותה.
ואם חשובה לכם הסביבה כולה, יש פה משמעות כפולה. כי לפעמים בארץ שלנו, יש המון זלזול במבוגרים וקשישים. זלזול שנובע מכך שצעירים לא מתארים לעצמם עד כמה אותם מבוגרים שווים לא פחות מהם ועשו דברים שבלעדיהם אף אחד מאיתנו לא היה כאן.
אם ילמדו כבר מגיל צעיר על מה שהיה פה כמה עשורים לפני שהם נולדו, נרוויח גם ילדים עם מודעות למורשת ארצם וגם עם כבוד למבוגרים. 

מי היה מאמין כמה קובץ של איורים יכול להשפיע לנו על החיים...


8 תגובות:

  1. אנונימי24.4.2012, 15:19

    הי מיכל,
    סיפור מקסים ומרגש!
    איזה יופי שהיתה לך ההזדמנות לשמוע את הסיפור של סבא וסבתא שלך!

    אגב, ראיתי את חדר העבודה שלך בסרטון וגם אני רוצה כזה :)
    (אבל יחד עם כל הצבעים!)
    הסרטון נהדר בעיניי ומאד נהניתי מההצצה לתהליך העבודה שלך!

    נגה.

    השבמחק
  2. אנונימי28.4.2012, 16:55

    הציורים שלך לספרי הילדים - מקסים!
    אני מסכימה אתך - צריך לספר לילדים סיפורי גבורה מגיל צעיר.
    הדור שלי גדל על סיפורים כאלו

    מירה

    השבמחק
  3. מירה,
    תודה רבה על המחמאות. אני באמת חושבת שזה חשוב מאוד.

    מיכל

    השבמחק
  4. מירב טלאור24.12.2013, 23:58

    מיכל, אהבתי מאוד. את מציירת מקסים ומוחשי. ומאוד ריגש אותי מה שכתבת בסוף:
    "ואם חשובה לכם הסביבה כולה, יש פה משמעות כפולה. כי לפעמים בארץ שלנו, יש המון זלזול במבוגרים וקשישים. זלזול שנובע מכך שצעירים לא מתארים לעצמם עד כמה אותם מבוגרים שווים לא פחות מהם ועשו דברים שבלעדיהם אף אחד מאיתנו לא היה כאן.
    אם ילמדו כבר מגיל צעיר על מה שהיה פה כמה עשורים לפני שהם נולדו, נרוויח גם ילדים עם מודעות למורשת ארצם וגם עם כבוד למבוגרים."

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה מירב.
      אם יש לך עוד את ההזדמנות, אני ממליה לך לעשות זאת. בשבילך, בשביל המשפחה ובשביל הסביבה כולה.

      מחק
  5. אנונימי3.1.2014, 9:35

    יפה כל כך

    השבמחק