שלום לכולם,
את הפוסט הזה אני כותבת לכם מקרואטיה! יצאתי לחופשה (אבל לא יכולתי להשאיר אתכם לבד) ואני בטוחה שאחזור עם המון השראה. ועד שאחזור, אני משאירה אתכם עם הפוסט השבועי.
בשבוע שעבר עשינו היכרות עם המושגים טיפוגרפיה ופונט.
היום, אני רוצה לספר לכם מה נכון ולא נכון לעשות עם כל הידע הזה.
אז קודם כל, אקדים ואגיד שבאופן כללי עם כל מה שקשור לטקסט (ולעיצוב בכלל) אני ממליצה ללכת למעצב שיש לו תוכנות גרפיות שמיועדות לזה- והכשרה מתאימה בנושא כמובן. אבל במידה ואין לכם את האפשרות יש כמה דברים שחשוב לי שתדעו:
עשה ואל תעשה עם טקסטים- 6 כללי ברזל
1. אל תשנו פרופורציות לפונט! מה זה אומר? שאם יש לכם טקסט מסויים ואתם מתבאסים שהוא לא מגיע עד לנקודה האידיאלית על גבי הדף, לא להכריח אותו להגיע לשם. מתיחה ועיוות של הטקסט בצורות כאלה ואחרות פשוט הורסות אותו. אתם כבר יודעים שעל כל פונט הושקעה הרבה מאוד עבודה במטרה שיהיה קריא, נעים לעין, שישדר משהו ובגדול- שיהיה מקצועי. כשאתם לוקחים פונט ופשוט מותחים אותו, כל העבודה הזאת הולכת לפח והעיצוב שלכם נראה לא טוב. רואים שמשהו בפרופורציות השתנה וזה הופך את הכל לחובבני. (אגב, הטיפ הזה תקף גם לגבי תמונות.)
הנה, תראו את ההבדל:
2. לא להשתמש בפונטים שאין לכם רשות להשתמש בהם! על מנת להשתמש בפונט צריך לרכוש אותו מהיוצר ו/או מחברת פונטים ולקבל רישיון שימוש. יחד עם זאת, ישנם אתרים המציעים פונטים חינמיים. שימו לב תמיד לקרוא עד הסוף מה רשיון השימוש וזכויות היוצרים מתירים לכם לעשות עם הפונטים האלה. חלקם נותנים שימוש חופשי בפונט אך ורק לצרכים פרטיים ולא לצורך מסחרי. שימוש בפונט שלא כדין יכול לגרום לתביעה לא נעימה בגין הפרת זכויות יוצרים- ראו הוזהרתם!
מעבר לכך, זה שהפונט חינמי לא הופך אותו לטוב. אני לא אומרת שכולם לא טובים- להיפך, אני בעד "קוד פתוח" אבל לשים לב גם לאיכות. תוכלו למצוא פונטים נחמדים ב- Google Web Fonts (למרות שיותר באנגלית) ובשלל אתרים נוספים.
ההמלצה שלי: במידה ויש פונט שהומלץ לכם על ידי המעצב להשתמש בו כפונט תדמיתי של העסק, רכשו אותו וזו השקעה לטווח ארוך. תוכלו להשתמש בו ללא חשש בכל דבר שרק תרצו לצרכי התדמית העסקית שלכם (בכפוף לרשיון כמובן) והלקוחות כבר ילמדו לזהות את הפונט הזה ולשייך אותו אליכם.
3. לא להשתמש ב-10 פונטים שונים באותו העיצוב. ביחרו פונט או שניים, גג שלושה שנראים לכם מתאימים אחד עם השני ומתאימים לעסק שלכם כמובן. אחרת נוצר בלאגן ועיצוב שנראה חסר טעם.
4. טקסט צריך להיות קריא. לכן מומלץ להשתמש בצבע מספיק מנוגד מצבע הרקע כדי שיהיה לעין נח וקל לקרוא מה שכתוב. אנחנו לא רוצים להעמיד את הלקוח שלנו במבחן ראייה אלא לאפשר לו לקרוא בקלות את מה שאנחנו מנסים להעביר לו.
5. שילוב של עברית ואנגלית. כשמשלבים שתי שפות יש למצוא פונטים שנראים זהים ולא יוצרים הפרעה בעין. הקורא לא צריך לשים לב למעבר בין שפות מבחינה ויזואלית.
6. הגהה. לעולם אל תפיצו משהו שלא עשיתם עליו הגהה. בין אם זה לשגיאות כתיב, לוודא שאין רווחים כפולים, שהדברים כתובים בצורה ברורה, שהטקסט קריא, שהשפה נכונה ושאין טעויות בפרטים. אין יותר מביך מלגלות אחרי הדפסה שיש שגיאות כתיב או להפיץ עיצוב לצרכי העסק שכתוב בצורה לא רצינית ובשפה נמוכה מדי.
לסיום, אני משאירה אתכם עם כמה דוגמאות לשימוש מדהים בטיפוגרפיה. חלקם בצורה פשוטה אך מדוייקת וחלקם מנצלים כל מה שאפשר. אני מאוד אהבתי ומקווה שגם אתם!
בהזדמנות זאת, אני מזכירה לכם שהקו הפתוח חוזר גם בשלישי הזה! אני כאן בשבילכם בין 16:00-18:00 בטלפון: 050-7789650
מיכל
לסיום, אני משאירה אתכם עם כמה דוגמאות לשימוש מדהים בטיפוגרפיה. חלקם בצורה פשוטה אך מדוייקת וחלקם מנצלים כל מה שאפשר. אני מאוד אהבתי ומקווה שגם אתם!
בהזדמנות זאת, אני מזכירה לכם שהקו הפתוח חוזר גם בשלישי הזה! אני כאן בשבילכם בין 16:00-18:00 בטלפון: 050-7789650
מיכל
דוגמאות נהדרות!! איזה יופי!!
השבמחקהדמות עם המשקפיים מזכירה לי את המשחקים שהייתי עושה עם פונטים בזמן לימודי הקליגרפיה...
ותודה על הטיפים, כמובן :-)
נגה
בשמחה נגה!
השבמחקמיכל בהחלט אהבתי את אופי העיצוב של הלוגו לעסקים, האם זהו המקצוע שלך ביום-יום או שאת עושה עיצוב לבתי עסק כעבודה צדדית?
השבמחקשלום לך,
מחקאשמח לדעת את שמך...
עיצוב תדמית לעסקים הוא המקצוע וההתמחות שלי. אשמח לעמוד לרשותך בכל עת.