טיפו...מה? אה, טיפוגרפיה.

לפני כמה ימים קיבלתי שיחה מלקוחה מאוד אהובה.
כחלק מהעיצוב המבוקש היה צורך לבחור פונט ואז היא הוסיפה ואמרה "זה לא חייב להיות פונט מקורי". בהתחלה, חשבתי שלא שמעתי טוב- כי לא יכול להיות שהכוונה היתה שאעצב מאפס פונט מקורי לצרכי העבודה הזו. אז המשכתי בשיחה ותוך כדי נפל לי האסימון- למה שידעו מה המשמעות מאחורי עיצוב פונט אם לא אמרתי? כששמעתי את ההפתעה בקולה אחרי שהבינה במה כרוך עיצוב פונט, החלטתי שגם אתם צריכים לדעת.

 "כל פונט הוא עולם ומלואו"
נשמע קצת פלצני? אם לא הייתי עוסקת בתחום, כנראה שגם אני הייתי חושבת ככה.
הסיבה לכך היא שלא בהכרח הייתי מבינה את המשמעות ומודעת לכל מה שעומד מאחורי המילה.

בואו ונתחיל מהבסיס: מה זה בעצם פונט?
בעברית- גופן.
בהגדרה קצת יותר רחבה ומקצועית:
פונט הוא חלק ממערכת טיפוגרפית. טיפוגרפיה היא אמנות עיצוב וסידור הטקסט כשעיצוב פונט הוא חלק עיקרי ובלתי נפרד ממנה. בעצם, טיפוגרף הוא מקצוע בפני עצמו שדורש המון דיוק וסדר.

על הטיפוגרף שמעצב פונט חדש לקחת בחשבון מספר קריטריונים חשובים:
מהו תפקידו של הפונט (אות לטקסט רציף וארוך שבמונחים מקצועיים נקרא לו טקסט רץ, אות ראווה,
         אותיות ספר, אותיות סריפיות, אותיות סנסריפיות ועוד.)
ריווחים-  בין כל אות לאות, בין מילה למילה, שורה לשורה וכו'.
גדלים שונים בהם ניתן להשתמש בפונט זה ושהוא עדיין יישאר קריא.

ועוד המון קריטריונים שונים שיקבעו אם הפונט מוצלח ומקצועי או חובבני ולא קריא.
 
בלימודים לתואר בעיצוב גרפי קורס הטיפוגרפיה נחשב לאחד הקשים מאחר והוא תחום מאוד מאוד מדוייק וקפדני. במשך סמסטר שלם לומדים לצייר את סוגי הפונטים השונים בטוש על נייר בצורה מדוייקת ביותר. בלי מחשב, רק טוש ונייר. מספיק קו או נקודה לא במקום כדי להתחיל הכל מחדש! המטרה היא ליצור היכרות מקרוב עם כל סוג פונט ולדעת את ההבדלים בין סוג אחד לשני. לאחר שציירת את האות ג' בעשרים פונטים שונים תוך הקפדה לא "לצאת מהקווים" אין ספק שתדע לזהות כל ניואנס כזה או אחר ולסווג מתוך איזה פונט מגיעה האות ואיזה שימוש הכי רלוונטי לעשות בפונט הזה. בהמשך לומדים על שימוש נכון ובחירת פונט לכל סוג עבודה - מה הפונט משדר, האם הוא מתאים לסגנון הכללי, איך לרווח נכון בין שורה לשורה, בין כותרת לטקסט, מהו המשקל המתאים- רגיל, דק או bold, ולבסוף לומדים על תהליך עיצוב פונט. כל השלבים נלמדים על בסיס תרגילים שבועיים ואינטנסיביים מאוד. (כאן מגיע השלב בו אני חושבת לעצמי- אם רק הייתי מצלמת את כל זה בלימודים...)

הכל מתחיל בקו ידני על גבי דף- סקיצה.
הנה כמה דוגמאות לסקיצות ראשונות עליהן נבנה פונט שלם:
(שימו לב איך הכל מדוד- אם זה הגדלים, הזוויות, עובי האות, הסגנון העקבי)

(Stefan Hattenbach)


מתוך "סמליל". תוכלו לקרוא על תהליך העבודה על הפונט כאן



את הסקיצות האלה מעבירים למחשב ומהן יוצרים פונט שימושי לכל דבר תוך הקפדה על ריווחים ודיוק מירבי. כשאני אומרת ריווחים הכוונה היא גם בין כל אות לאות. הרווח בין האות א' לאות ב' צריך להיות זהה לרווח בין האות א' לכל שאר אותיות הא-ב'. כך עוברים על כל אות והריווח שלה מול שאר האותיות- מקדימה ומאחורה, כמו גם על הריווח בין השורות.

כאן תוכלו לראות סרטון חמוד ביותר בו יש הסבר קצרצר על טיפוגרפיה ואיך יוצרים פונט (הסרטון באנגלית אך ניתן להבין פחות או יותר גם בעזרת צפייה בלבד, אם אנגלית ואתם לא חברים טובים).

ולמה אני מספרת לכם על זה? כי כמו שבטח כבר הצלחתם להבין, עיצוב של פונט הוא תהליך מאוד מורכב. כל פונט נועד למטרה מסויימת ומיועד להעביר מסר מסויים. יצירת פונט חדש הוא תהליך שדורש מחקר רב והמון עבודה ונסיונות ויכול להערך גם כמה חודשים עד שנים!
עיצוב פונט זו התמחות בפני עצמה (אני יכולה להגיד בכנות שעיצוב פונטים זו לא ההתמחות שלי). שימוש בטקסטים בצורה איכותית הוא ערך עליון אצל כל מעצב גרפי שמכבד את עצמו. אבל מה קורה כשיש המון חובבנים שמנסים לעצב פונטים? בפוסט הבא אספר לכם איך אתם יכולים להשתמש בפונטים בצורה מושכלת ויעילה לצרכי העסק, במקרים שאין לכם אפשרות ללכת למעצב. עשה ואל-תעשה עם טיפוגרפיה.

אז זה היה הסבר ממש על קצה המזלג, רק כדי לפתוח קצת את התאבון.
נמשיך בשבוע הבא!

מיכל


_____________________________________

עדיין לא רכשתם את ערכת העיצובים המניעים לפעולה?
הכנסו עכשיו לעמוד הערכה ותוכלו לקבל את כל הפרטים




2 תגובות:

  1. אנונימי14.8.2012, 16:01

    נושא אהוב עליי ביותר :)

    בעבר לקחתי קורס קצר בקליגרפיה ואני זוכרת שעות של שרטוט אותיות בצורה מדוייקת על נייר מילימטרי... עשית לי חשק לחזור לתרגל :)

    נגה.

    השבמחק
  2. נגה,
    אני שמחה שעשיתי לך חשק. את מוזמנת לחזור וללמוד

    השבמחק